Self-dommen Versus Self-medfølelse

Vi hører en masse om, hvor vigtigt det er at være medfølende mod andre, og det er meget vigtigt. Problemet er, at du ikke muligvis kan virkelig føle medfølelse mod andre, indtil du er i stand til at føle medfølende mod dig selv.
I 37 år, at jeg har været at gøre rådgivning, jeg har opdaget, at den mest almindelige underliggende årsag til angst, depression, vanedannende adfærd og forholdet problemer er self-dommen. Den mest udbredte self-dom er:
“Jeg er ikke god nok.”
Der er mange variationer til denne kerne skam tro:
“Jeg er ikke elskelige.”
“Jeg er uværdigt.”
“Jeg er forkert.”
“Jeg er ikke vigtigt.”
“Jeg er dårlig.”
“Jeg er en fiasko.”
“Jeg er dum.”
“Jeg er ikke okay.”
“Jeg er ikke nok.”
Men du sætning det., siger det de samme ting. Det er en dyb dom mod hvem du virkelig er. Og det er modsat af self-medfølelse.
Det øjeblik vi dømmer os selv, vi fortæller os, at vi har ingen gode grunde til vores følelser og adfærd – at vi er bare ikke godt nok. Men vores følelser og adfærd altid kommer fra vores tro på systemet. Når vi føler dårligt og opfører sig i ukærlig måder mod os selv og andre, er det altid fordi vi opererer fra falske overbevisninger om os selv og andre.
Hvis, i stedet for at dømme os for vores følelser og adfærd, vi skulle flytte ind i medfølelse for os, vil vi åbne døren for læring om tro, der årsag til vores smerte.
Hvad er din første reaktion, når nogen beskylder dig for noget? Dømme dig selv eller bedømme anden personen, eller begge dele? Hvad sker der når du dømme dig selv eller en anden person? Chancerne er, at samspillet ikke er en sund én.
Hvad ville der ske hvis, når nogen beskylder dig for noget, du har åbnet til medfølelse for dine følelser af at være skylden?
Lad os tage et eksempel på, hvordan forskellige interaktion ville være med self-medfølelse snarere end self-dommen. I den følgende interaktion angreb John Mary for trækkes over i deres checkkonto. I det første eksempel går Mary i self-dommen. I det andet eksempel går Mary i self-medfølelse.
John: Mary, vi er overtrækkes i vores konto igen fordi du glemte at indtaste nogle af kontrollen. Hvad er der galt med dig? Er du dum?
Mary: (tænker for sig selv, “Jeg er dum. Jeg kan aldrig gøre noget lige.” Hun forsvarer sig og angreb John). Jeg glemt bare. Hvad er big deal? Jeg har været alt for travlt med at tage sig af dine ting. Hvis du vil gøre mere rundt i huset, jeg ville ikke glemme ting gerne, at.
John og Mary ender i en kamp.
John: Mary, vi er overtrækkes i vores konto igen fordi du glemte at indtaste nogle af kontrollen. Hvad er der galt med dig? Er du dum?
Mary: (Mary tunes ind hvor dårligt det føles at være angrebet af John. Hun har medfølelse for sine egne følelser af sorg og ensomhed ved at blive angrebet af en person, hvis kærlighed er vigtigt for hende). John, det føles forfærdeligt inde. Min mave gør ondt når du angriber mig som dette. Jeg er villig til at tale med dig om checkhæfte, men ikke når du angriber mig. Lad mig vide, når du er klar til at tale med mig om dette uden at bebrejde mig.
Fordi Mary flyttede ind i medfølelse for sine egne følelser, var hun i stand til at reagere på John på en måde, der var kærlig til sig selv og til ham.
Flytning ud af self-dommen og i self-medfølelse tager meget praksis. De fleste af os har været praktiserende self-dommen for så længe at det er blevet vores automatiske måde at være. Det tager meget bevidsthed til at flytte ind i self-medfølelse, men med praksis kan du flytte fra din automatiske fordømmende tanker og til en bevidst medlidende tanke.
Denne ene ændring i din tankegang vil skabe enorme positive forandringer i dit liv.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *